Panorama.sk in SlovakEN
Počasie

Ignác Bizmayer (Obrazovo-textová publikácia v slovenskom a anglickom jazyku)

Ignác Bizmayer - obálka rovnomennej knihy

Výpravná obrazovo-textová slovensko-anglická publikácia predstavuje tvorbu slovenského keramikára Ignáca Bizmayera. Textovú časť pripravil renomovaný výtvarný teoretik Ľudovít Petránsky krátkou monografiou s názvom Identita človeka a tvorby Ignáca Bizmayera a etnografka Marta Pastieriková kapitolou Kultúrne dedičstvo v diele Ignáca Bizmayera. Súčasťou publikácie je aj kapitola venovaná životu umelca doplnená fotografiami, zoznamom jeho výstav, bibliografiou, informáciou o autorských značkách. Kniha má bohatú obrazovú časť a zoznam vyobrazených diel s ich popisom. Vychádza v edícii Zlatý fond slovenského výtvarného umenia.

Ignác Bizmayer - portrét z rovnomennej knihy

O Ignácovi Bizmayerovi

Ignác Bizmayer (1922) patrí k autorom, ktorí prispievajú k progresívnym trendom súčasného slovenského výtvarníctva, ktoré potvrdzuje, že skutočný, pravdivý folklór u nás žije a je organickou a iniciatívnou súčasťou našej kultúry. V tom väzí rýdzosť jeho osobného programu i platnosť pre širší program a ciele nášho umenia. Národný umelec Ignác Bizmayer má v našej modernej výtvarnej kultúre významné a osobitné miesto. Patrí k osobnostiam, ktoré svojím dielom dokázali realizovať jednotu vyjadrenia novej skutočnosti s podnetmi nevyčerpateľného žriedla neopakovateľnej slovenskej ľudovej tradície. Hybná sila jeho keramických precízne komponovaných a virtuózne modelovaných plastík, reliéfov či malieb tak vychádza z reči, filozofie i humoru prostého človeka, reaguje na činy nášho národa v minulosti i života v prítomnosti. V osnove čistej ako ľudová pieseň sa nám autor prihovára svojím dielom, ktoré okúzľuje sviežosťou i bezprostrednosťou, uváženým konceptom, jemnou iróniou i lyrickou nehou a múdrosťou životnej skúsenosti.

Ľudovít Petránsky

Jánošík - z knihy Ignác Bizmayer

O figurálnej plastike z keramiky

Figurálna plastika zhotovená z keramiky má na území Slovenska zaujímavú históriu. Predstavovali ju hlavne sakrálne sošky, ale tiež figúrky s funkciou detských hračiek. Vyrábali sa v hrnčiarskych dielňach, pre ktoré bola príznačná produkcia úžitkového riadu. A vznikali aj v džbankárskych lokalitách, ktoré produkovali dekoratívnu fajansu, označovanú aj názvom majolika. Tento nový druh kvalitnej keramiky s cíničito-olovnatou glazúrou a špecifickým dekorom sa na Slovensko dostal vďaka anabaptistom, resp. novokrstencom. Ako špecifická nábožensko-sociálna komunita sa sformovali v časoch reformácie na území dnešného Švajčiarska. Odtiaľ sa rozšírili do ďalších krajín, najmä do rakúskeho Tirolska, južného Nemecka a severného Talianska. Na územie Slovenska prichádzali vo viacerých vlnách v dôsledku náboženského prenasledovania. Prichádzali sem od polovice 16. storočia, ale hlavne po roku 1620, a to predovšetkým z Moravy. Na západnom Slovensku našli priaznivé životné podmienky a tiež kvalitné suroviny na fajansovú výrobu. Miestni obyvatelia ich začali volať habáni a toto pomenovanie sa napokon ujalo na ich identifikáciu aj na širšom teritóriu. Ich fajansa bola určená pre šľachtu a feudálnych pánov, pod ochranou ktorých sa na našom území usádzali. Po zrušení spoločného majetku (1685) začali sa asimilovať s miestnym obyvatelstvom a ich fajansa sa postupne slovakizovala. V priebehu 18. storočia do nej prenikla aj figurálna plastika. K známym habánskym lokalitám patrila Košolná. V tejto obci sa narodil aj Ignác Bizmayer.

Marta Pastieriková

Ďalšie info:

Hlina ako osud - Z vyznaní Ignáca Bizmayera

OBJEDNAJTE TU:Order
Ignác Bizmayer (Obrazovo-textová publikácia v slovenskom a anglickom jazyku)
Cena: 46.14 EUR
Mierka: 0
Kategória: Kultúra, umenie
Vydavateľ: Q-EX, a.s.
Vydanie 1.
Rok vydania: 2007
ISBN: 0978-80-969598-2-2
Počet strán: 230
Tvrdá väzba
Rozmery: 23.50 x 30.00 cm
Nákupné podmienky
Pozrite ďalšie v kategórii
>> Kultúra, umenie

Vydané: 2008-02-12
Aktualizované: 2008-02-12

Kategórie: - Galérie, múzeá, výstavy