Panorama.sk
Zaujímavosti
×
Obsah
Počasie
Dnes je 24.11.2017. Kurzy: 1 EUR = 1.1848USD   25.462CZK   0.89005GBP   313.05HUF   4.2124PLN   7.5778HRK . . . viac: >>
Kurzy: 1 EUR = 1.1848USD   25.462CZK   0.89005GBP   313.05HUF   4.2124PLN   7.5778HRK . . . viac: >>
Kurzy

Liek proti starnutiu? Lepšie je športovať viac, než len trocha

Stránka Brigham Young University, USA, vľavo profesor Larry Tucker
Stránka Brigham Young University, USA, vľavo profesor Larry Tucker.

Liekom proti starnutiu môže byť intenzívne športovanie. Vyplýva to zo štúdie, ktorú zverejnil profesor Larry Tucker z Brighamskej Young University v Prove v USA. Výskumník zistil, že 30 až 40 minút behania 5 dní v týždni môže spomaliť skracovanie telomérov a starnutie buniek o 9 rokov. Uvádza to portál Medicalnewstoday.com.

Teloméry sú ochranné hlavičky na koncoch chromozómov - vláknitých štruktúr v bunkách, v ktorých je uložená DNA. Teloméry často prirovnávajú k plastovým končekom šnúrok od topánok, kedže bránia štiepeniu chromozómov a ich spájaniu sa s inými chromozónmi.

Teloméry sú považované za meradlá biologického veku. Čím sme starší, tým sú teloméry kratšie. Keď sú veľmi krátke, nedokážu chrániť chromozómy, čo môže viesť k tomu, že bunky prestávajú fungovať a umierajú.

Zlé životné činitele, ako je nedostatok pohybu, takisto môžu viesť ku skracovaniu telomérov, čo súvisí s neschopnosťou organizmu brániť sa poškodzovaniu buniek voľnými radikálmi.

Ak cvičíte menej, tak to pre spomalenie biologického starnutia nie je až také dobré, ako keď cvičíte viac.

Pre svoju štúdiu Prof. Tucker skúmal údaje 5823 dospelých. Sledoval dĺžku ich telomérov a účasť na 62 telesných aktivitách počas 30 dní. Zistil, že tí ľudia, ktorí boli veľmi aktívni, mali teloméry také dlhé, že to zodpovedalo o 9 rokov nižšiemu biologickému veku v porovnaní s tými, ktorí žijú sedavým spôsobom života. Tí, ktorí športovali menej intenzívne, mali biologické telomérové hodiny posunuté o 7 rokov.

Za veľmi aktívne cvičenie štúdia považovala u mužov 40 minút behu päťkrát do týždňa. U žien 30 minút.

Prof. Tucker uvádza, že ho prekvapilo, že sa dĺžka telomérov veľmi neodlišovala medzi ľuďmi so sedavým spôsobom života a tými, ktorí cvičia len trocha. To naznačuje, že pred bunkovým starnutím najlepšie chráni vysoká úroveń telesnej aktivity.

"Ukazuje sa, že mierne cvičenie nestačí na výrazne spomalenie biologického starnutia. Musíte cvičiť pravidelne a vo vysokých dávkach... Vedeli sme, že pravidelná telesná aktivita znižuje úmrtnosť a predlžuje život. Teraz už vieme, že jedným z dôvodov je zachovávanie telomérov," vraví Prof. Tucker.

Podľa Medicalnewstoday.com spracoval id.

Vydané: 12. 5. 2017
Aktualizované: 12. 5. 2017
Komentáre cez Facebook
Mailujte adresu stránky

Panoráma.sk - Kontakty / O nás
© Copyright 1998 - 2017, Panoráma.sk
Všetky práva vyhradené. Publikovanie alebo dalšie šírenie textov a fotografií zo stránok Panorámy.sk bez predchádzajúceho písomného súhlasu Panorámy.sk je porušením autorského zákona.
Partneri Panorámy.sk používajú cookies. Používaním stránok dávate súhlas s ich zapisovaním do Vášho internetového zariadenia zariadenia - prehliadača.