Panorama.sk in SlovakEN
Počasie

MODERNA... to najlepšie, čo doma (v galérii) máme...

Zolo Palugyay: Krajina s kvetmi, 1930

To, že Slovensko zaostávalo v prijímaní modernistických prúdov výtvarného umenia prvej polovice 20. storočia a prijímalo ich so "svojským sfarbením", sa napokon ukázalo byť výhodou, dozvedáme sa zo sprievodného slova k výstave MODERNA na stránkach Slovenskej národnej galérie.

SNG chce touto výstavou predstaviť verejnosti "to najlepšie, čo doma (v galérii) máme" – reprezentatívny výber zo slovenskej výtvarnej moderny – umenia prvej polovice 20. storočia. Návštevník si môže pozrieť vyše 150 naj-diel - obrazov, sôch a grafík. Stránky SNG ďalej o výstave uvádzajú:

Keďže v posledných rokoch pre dlhodobo nepriaznivý stav našich priestorov a odkladanú rekonštrukciu nebolo možné plnohodnotne prezentovať zbierky moderného umenia prostredníctvom stálej expozície, rozhodla sa SNG tento raz pripraviť špeciálnu výstavnú kolekciu, ktorá je prednostne koncipovaná výberom diel maliarstva, rozšírenom o práce na papieri, grafiku a ukážky sochárskych diel.

Anton Jasusch: Žltý mlyn (po roku 1920)

Pojem slovenská moderna (alebo ak chcete moderna Slovenska, keďže ide o vskutku o multikultúrny a multinacionálny fenomén) označuje výtvarnú tvorbu, ktorá v časovom oblúku zhruba prvej polovice 20. storočia (v užšom slova zmysle v rozpätí 20. až 40. rokov) reagovala na západoeurópske avantgardné a modernistické hnutia vývoja umenia a pokúsila sa o ich špecifické prevzatie a spracovanie. "Udomácnenie", svojho druhu "naočkovanie" modelu západnej kultúry – t. z. moderny a hnutia avantgárd ako produktov výsostne individualizovanej, industrializovanej západoeurópskej spoločnosti – do prostredia zaostávajúcej, v prvej polovici 20. storočia ešte prevažne agrárnej civilizácie, sa nedialo priamočiaro a jednosmerne. Na Slovensku, v odlišnom historickom priestore, dochádzalo pri prijímaní nových umeleckých podnetov k posunom a oneskoreniam, bolo tu viac osamelých a osobnostných iniciatív bez sústredenejšieho skupinového či programového zázemia. Dôvodom, prečo u nás dochádzalo k domácemu "sfarbeniu" predobrazov európskej moderny, bolo výraznejšie zakotvenie umelcov a ich diel vo svojom čase a priestore, funkcie a úlohy, ktoré zohrávali vo vtedajšom spoločenskom organizme. Preto na Slovensku bolo takmer neznámym pojmom "umenie pre umenie", a aj keď tu boli pokusy o definíciu umenia ako svojbytnej hry a kreativity tvarov, ostali príznačne nedokončené... V našom prostredí bolo umenie vždy aj niečím iným ako len umením, najčastejšie bojom a zápasom: o vykročenie z pút historickej anonymity, o hľadaní národnej identity, ale aj o víziu budúcnosti, o nové ideály... napokon i zápasom o sebe samých, za obhájenie a potvrdenie svojho práva byť umením.

Martin Benka: Na pole,1934

Vybrané diela najvýznamnejších predstaviteľov slovenskej moderny zo zbierok Slovenskej národnej galérie reprezentujú "náš" domáci variant, náš vlastný príbeh výtvarného modernizmu. Dnes už vieme, že postavenie "na okraji" a mimo centier sa môže stať pre umenie aj výhodou – ponúkame návštevníkom, aby sa na vlastné oči presvedčili, že aj na Slovensku vznikli autentické a originálne umelecké diela, ktoré dokážu osloviť, ktoré poznáme, milujeme a radi sa k nim vraciame...

Miesto: SNG v Bratislave – Esterházyho palác, 3. poschodie
Termín: 29. marec – 28. október 2012
Koncepcia: Katarína Bajcurová

Ďalšie info:

Slovenská národná galéria Bratislava

Vydané: 2012-05-02
Aktualizované: 2012-05-02

Kategórie: - Galérie, múzeá, výstavy