Dovolenka je pomenovanie aktivít, kedy si človek má a väčšinou aj chce dovoliť oddych prípadne zmenu svojej každodennej činnosti. Preto aj jej podoby bývajú rôzne. Od testovania či sa z človeka vyparí nadbytočná hmotnosť pri opaľovaní na morskej pláži až po chytanie rýb pri bunjee jumpingu. A teraz si predstavte, že by vám cestovná kancelária prehodila typ dovolenky, prípadne vás neupozornila na miestne špecifiká. Napríklad, že pláž je od hotela 15 metrov ale tá cesta, ktorá vyzerala v katalógu tak nevinne, je vlastne hlavná dopravná tepna a obrázok bol odfotografovaný o štvrtej hodine ráno, keď práve vyšlo slnko. Alebo by ste zistili, že delegát, na ktorého sa nejeden turista opiera v dobrom aj zlom, takmer vôbec neovláda jazyk krajiny a nikdy žiadnu skúšku na sprievodcu neabsolvoval. O nočnej more každého turistu v podobe nepotvrdeného zájazdu nehovoriac. Počet veriacich, ktorý stúpa v prípade meškajúceho lietadla či autobusu smerom domov, ťažko čo i len odhadovať.
Podobné zážitky by mali byť od 1. apríla minulosťou a to hlavne vďaka zákonu o zájazdoch, podmienkach podnikania cestovných kancelárií a cestovných agentúr, ktorý pod číslom 281/2001 Zb.z. nadobudol platnosť 1.10.2001. Prečo je dôvod na radosť až teraz a nie už od októbra, vyplýva z polročnej lehoty, ktorú mali cestovné kancelárie a agentúry na zosúladenie svojej činnosti so zákonnými podmienkami.
V tomto prípade sa stretla starostlivosť o zákazníka taktiež s požiadavkami právnych predpisov Európskej únie.
Zákon nedefinuje nanovo všetky činnosti len ich upravuje.
Pre zákazníka sú najdôležitejšie tieto body:
Zákon by mal teda nastoliť štandardné vzťahy medzi zákazníkom a organizátorom zájazdu a predovšetkým zabezpečiť maximálnu ochranu klienta.
Z tohto dôvodu dochádza k zákonnému rozlíšeniu medzi organizátorom a predajcom zájazdu.
Organizátor - touroperátor musí mať uzavreté zmluvné poistenie pre prípad úpadku a kvalifikovaných sprievodcov, kým predajca nie.
Vítanou novinkou zákona je aj presné vymenovanie informácii, ktoré musí dostať zákazník ešte PRED zakúpením zájazdu o cene, doprave ubytovaní, poistení, programe zájazdu atď.
Zákon tiež určuje, za akých podmienok môže cestovná kancelária meniť ceny zájazdov.
Nová právna úprava má všetky predpoklady na to aby odstránila mnohé problémy, s ktorými sa v minulosti musel vysporiadať hlavne zákazník a sprehľadní situáciu na poli cestovného ruchu. Ostáva veriť, že k lepšiemu.
Bližšie informácie nájdete na stránkach Slovenskej obchodnej inšpekcie.
Znenie zákona je na stránkach Zbierky zákonov.
Vydané: 2002-11-14
Aktualizované: 2002-11-14
Kategórie: Cestovné kancelárie a agentúry - Praktické rady a pomôcky - Slovensko