Pri príprave tohto článku som vychádzal z argumentácia Asociácie bratislavských vodáckych klubov. Arpád Érsek, minister dopravy a výstavby Slovenskej republiky v rozhodnutí číslo 94/2018 z 19.11.2018 odvolanie asociácie odmietol a zdôvodnil prečo. Viac v článku Minister má svoje merania, dúfajme že budú sedieť.
V apríli 2018 sa na podtatranskej rieke Belá prevrhol raftovací čln, v ktorom splavovali rieku rodičia - vodáci s troma deťmi vo veku tri, sedem a osem rokov. Čln vrazil do neočakávanej prekážky - do stromu ležiaceho v rieke. Otec zachránil trojročného chlapca, ďalšie dve deti mali vesty a rieka ich vzala polkilometra dolu prúdom, kde ich vylovili ľudia. Matka sa stratila vo vode a napokon ju našli utopenú - zachytenú v konároch stromu pod hladinou. Tri deti prišli o mamu. Bezprostredným dôvodom tragédie bolo, že voda natlačila raft na prekážku a následne prúd vtlačil vodáčku, ktorá nemala vestu, do ďalšej prekážky. Tlak vody, ktorý neustojí ani najlepší plavec, a nepomôže proti nemu ani najlepšia záchranná vesta, býva častou príčinou nešťastí pri vodáckych aktivitách. Prúd vtlačí človeka pod hladinu a ten sa nedokáže vynoriť, ak ho silný prúd pritlačí na nejakú prekážku. Vo väčšine prípadov ide o prekážky, ktoré vytvára samotná príroda - padnuté stromy a ich haluze, alebo balvany v riečnom koryte. S týmito nástrahami rieky treba rátať, treba sa im vyhnúť, oboplávať ich.
Príroda s nami nediskutuje, je taká, aká je. Iné by to malo byť v prípade, ak nejaké prekážky tvoria na riekach ľudia. Ak sa niekde na vodnom toku, po ktorom sa plavia malé plavidlá, niečo stavia, tak by sa to malo budovať tak, aby to nevytváralo nečakané zákerné prekážky, v ktorých môžu uviaznuť vodáci, alebo plavci, alebo nebodaj ľudia, ktorí sa nechtiac ocitnú vo vode. Žiaľ, práve taká výstavba je naplánovaná a proti tomu protestuje Petícia proti vydaniu stavebného povolenia (zmeny stavby pred dokončením) na most nad riekou Dunaj, ktorý je súčasťou diaľnice D4.
Nový most diaľničného obchvatu na Dunaji mal mať pôvodne dva pylóny postavené na brehoch Dunaja. Neskôr ich presunuli do rieky a naprojektovali ich tak, že mohutné betónové pylóny majú stáť na mnohých malých pilótach, ktoré by mali byť pri vyššej hladine schované pod vodou a pri nižšej môžu vyčnievať nad hladinu. V oboch prípadoch sa v nich môžu zachytávať stromy, kusy dreva vlečené prúdom, a tak vznikať záludné prekážky. Aj medzi samotnými pilótami môžu vznikať sifóny, ktoré môžu vcucnúť malé plavidlá, či plavcov. Tak potenciálne môžu vzniknúť nebezpečné miesta, v ktorým môže vodákov stihnúť podobný osud ako mamu troch detí na Belej. Z toho dôvodu vznikla protestná petičná akcia, ktorá upozorňuje, "že takáto prietočná konštrukcia pilierov je vhodná na stojaté vody, jazerá a moria, avšak absolútne nevhodná a životu nebezpečná na rýchlo-tečúcich tokoch akým Dunaj v Bratislave je."
Možno si niekto pomyslí, že ak je splavovanie riek potenciálne nebezpečné, tak sa mu treba vyhnúť. No pre mnohých ľudí je splavovanie omnoho krajšie než nebezpečnejšie, je to pre nich pobyt v prírode, ktorý veľmi obohacuje. Rady záujemcov o splavy sa z roka na rok rozširujú. Navyše, a s tým nič neurobíme, je pre ľudí určitej "krvnej skupiny" typické, že robia radi aj to, čo môže byť nebezpečné. Ale nejde len o vodákov - ako uvádza petícia, "ohrození nie sú len vodáci, ale aj rybári na člnoch, ako i posádky motorových člnov v prípade vypadnutia člena posádky z lode, resp. jej prevrátenia."
Ľudia sa po Dunaji plavili od nepamäti a budú to robiť vždy. To by mali nové stavby na veľrieke, ktorá má taký mocný prúd, zohľadňovať. Pripojte sa k petícii, ktorá vyzýva "na okamžité zastavenie prebiehajúcich stavebných prác dovtedy, kým zhotoviteľ nepreukáže bezpečnosť riešenia mostných pilierov nezávislou expertnou skupinou, a kým sa neprijmú opatrenia na elimináciu rizík pre ľudí."
Pripravil Vlado Bibel.
Vydané: 2018-10-01
Aktualizované: 2018-10-01
Kategórie: Voda - splavy, výlety, príbehy